İngilizce "data mining" anlamına gelen veri madenciliği, büyük verinin veri madenciliği teknikleri ile modellenmesi ve karar destek sistemlerinin geliştirilmesine denir.
Gartner'a göre veri madenciliği; istatistik ve matematik tekniklerle birlikte ilişki tanıma teknolojilerini kullanarak, depolama ortamlarında saklanmış bulunan veri yığınlarının elenmesi ile anlamlı yeni ilişki ve eğilimlerin keşfedilmesi sürecidir.
"Veri yığınları tek başlarına bir anlam ifade etmez. Bu veriler belirli bir amaç doğrultusunda işlendiği zaman bir anlam ifade etmeye başlar."
Veri madenciliğinde, veri ambarında tutulan büyük veri (big data), otomatik veya yarı otomatik yöntemlerle işlenerek anlamlı verilere dönüştürülür. Veri madenciliği, etkin veri toplama, depolama ve yorumlamaya dayanmaktadır.
Veri madenciliği sayesinde etkin satış ve pazarlama stratejileri formüle edilebilir. Daha net promosyon aktiviteleri hedeflenebilir, yeni pazarlar keşfedilebilir ve pazarda daha güçlü bir şekilde rekabet edilebilir.
Veri madenciliğinin en çok kullanıldığı alanlar aşağıdaki şekilde sıralanabilir:
Veri madenciliği sayesinde, müşterilerin satın alma alışkanlıkları tespit edilerek bu doğrultuda stratejiler geliştirilir. Mevcut müşteri ve müşteri adaylarının yaşı, eğitimi, cinsiyeti, konumu vs. gibi bilgilerin analiz edilmesiyle satış tahminleri ve pazar çözümlemeleri, sektöre bir çok fayda sağlar. Bu sayede olası riskler azaltılarak, yeni fırsatların yakalamasına imkan tanır.