e-Belge Sürecinde En Sık Sorulan Sorular

e-Belge Sürecinde En Sık Sorulan Sorular

GİB'in son tebliği ile e-Fatura kullanıcı sayısının toplamda 275.000 mükellefi bulması bekleniyor.

Bununla birlikte tüm e-Fatura mükelleflerinin e-Arşiv sistemine dahil olmasıyla, kullanıcı sayıları da eşdeğer bir şekilde artacak. Ayrıca e-Belge'ye dahil olması beklenen yaklaşık 170.000 serbest meslek erbabı da e-SMM sistemine geçiş yapacak.

2020'de e-Belge sistemine dahil olacak mükellef sayıları göz önünde bulundurulduğunda, Türkiye'de ticari faaliyetlerin çok büyük bir bölümünün dijital dönüşüm kapsamında yürütüleceği aşikar.

Hal böyleyken sistemle yeni tanışacak ya da sisteme daha iyi adapte olması gereken mükellefler için zorlu bir süreç başlıyor. Kafa karıştıran bir çok soru cevap bekliyor. Bizde e-Belge konularında en çok merak edilen soruların cevaplarını sizler için derledik.

Mali Mühür başvurusu nasıl yapılır? Yabancı Ortaklı Firmaların Mali Mühür Başvusu Süreci?

Şirketler unvan değişikliği yaptığında yeniden e-Fatura hesap açılışı yapılması gerekir mi?

Unvan değişikliği durumunda yapılması gerekenler;

e-Defter sistemine kayıtlı bir mükellefin, unvanının değişmesi durumunda, 15 gün içerisinde, unvan değişikliğine ait Ticaret Sicil Gazetesinin fotokopisi ve durumu anlatan bir dilekçe ile posta yoluyla Gelir İdaresi Başkanlığı'na başvuruda bulunması gerekir.
Ayrıca, yeni unvana ait mali mühür temini için de Kamu Sertifikasyon Merkezine elektronik ortamda başvuru yapılması gerekmektedir.

Bu işlemlerin ardından, unvan değişikliğine giden şirketin e-Defter sistemindeki unvanı güncellenecektir.

Unvan değişikliğinin gerçekleştiği tarihten bir önceki ay dönemine ait, eski unvanın defter ve beratının oluşturulup, ilgili ayı izleyen üçüncü ayın son gününe kadar beratların GİB e-Defter Uygulamasına gönderilmesi gerekmektedir.

Ayrıca unvan değişikliği durumunda yeniden e-Defter başvurusunda bulunulmaz.

İhracat faturasını iptal etmek için ne yapılmalıdır?

  • https://efatura.gtb.gov.tr adresinde Kullanıcı Adı ve Şifremizle birlikte sisteme giriş yaptıktan sonra; sol üst köşede bulunan Fatura Sorgulama seçeneği ile Gelir İdaresi Başkanlığı'ndan alınan "ETTN No" ve "VKN" ile veya yine sol üst köşede bulunan Fatura Listesinde iptal edilecek fatura bulunur.
  • E-fatura iptal işlemi ekranda yer alan "İşlemler" sekmesinde bulunan "Fatura İptal Et" seçeneği ile yapılır.

Bedelsiz ve belirli bir bedel ile ihraç edilecek ürünler tek faturada kesilebilir mi?

  • 31 Ekim 2017 tarihinde efatura.gov.tr adresinde yayınlanan duyuruda "bedelsiz ihracat faturası düzenleyecek mükelleflerin e-Faturada "payableamount" (ödenecek tutar) alanına "sıfır" (0) yazması ve Bilge Sistemi'nde beyanname açılırken bedelsiz alanını seçmesi gerekmektedir." şeklinde açıklama yapılmıştır.
  • Bu nedenle bedelli ve bedelsiz kalemlerin aynı ihracat faturasında gösterilmesi Gümrük Çıkış Beyannamesi (GÇB) e-Fatura kontrolünde hata verecektir. Ayrı ayrı düzenleyip aynı Gümrük Çıkış Beyannamesine bağlanmalıdır.

Hal kayıt sistemine kayıtlı olmayan komisyoncu ve tüccarlar e-Belge sistemine geçiş zorunluluğu var mı?

  • Hal kayıt sistemi kapsamında sebze ve meyvelerin ticaretini yapan tüccar ve komisyoncular 1 Ocak 2020 tarihinden itibaren e-Fatura, e-Arşiv Fatura, e-İrsaliye, e-Müstahsil Makbuzu ve e-Defter uygulamasına zorunlu olarak dahil oldular.

e-Fatura kullanımında yöntem değişikliği nasıl yapılır? (Özel Entegrasyon/Gib Portal)

  • Kayıtlı Kullanıcılar arasındaysanız mevcut yönteminizi aşağıdaki bilgiler doğrultusunda değiştirebilirsiniz.

Portal yönteminden Entegrasyon yöntemine geçmek istiyorsanız;

  • http://www.efatura.gov.tr/entegrasyonislemleri.html linkinden test tanım formu ve BİS raporu yüklenmelidir. Daha sonra entegrasyon testleri tamamlanarak sonucu efatura@gelirler.gov.tr adresine gönderilir. Test kontrolü başarılı olursa, test onayı verilir. Mükellefler, canlı tanım formunu sisteme yükledikten sonra e-Fatura sistemine dahil edilir.

Portal yönteminden Özel Entegrasyon yöntemine geçmek istiyorsanız

  • Özel Entegratörler Listesinde yer alan özel entegratörlerden bir veya birkaçı ile anlaşabilirsiniz. Özel entegratörün, mükellefi, e-Fatura sistemine dahil etmesiyle birlikte e-Fatura sistemini, "Özel Entegratör Bilgi İşlem Sistemi" üzerinden üzerinden kullanmaya başlayabilirsiniz.

Entegrasyon yönteminden GİB Portal yöntemine geçmek istiyorsanız

  • GİB Portal yöntemine geçmek istediğinizi anlatan dilekçeyi, imzalı ve kaşeli olarak GİB'e göndermeniz gerekir. Daha sonra entegrasyon yetkiniz kaldırılacak ve GİB-Portaliniz açılacaktır.

Entegrasyon yönteminden Özel Entegrasyon yöntemine geçmek istiyorsanız

  • Özel Entegratörler Listesinde yer alan özel entegratörlerden bir veya birkaçı ile anlaşabilirsiniz. Özel entegratörün, mükellefi, e-Fatura sistemine dahil etmesiyle birlikte e-Fatura sistemini, "Özel Entegratör Bilgi İşlem Sistemi" üzerinden üzerinden kullanmaya başlayabilirsiniz.

Özel Entegrasyon yönteminden GİB Portal yöntemine geçmek istiyorsanız

  • Özel entegratörünüz hesabınızı kapattıktan sonra birkaç saat sonra GİB Portal'ınız otomatik olarak açılacaktır. Başkanlığa ayrıca bir bildirimde bulunmanıza gerek yoktur.

Özel Entegrasyon yönteminden Entegrasyon yöntemine geçmek istiyorsanız

  • http://www.efatura.gov.tr/entegrasyonislemleri.html linkinden test tanım formu ve BİS raporu yüklenmelidir. Daha sonra entegrasyon testleri tamamlanarak sonucu efatura@gelirler.gov.tr adresine gönderilir. Test kontrolü başarılı olursa, test onayı verilir.

Bu işlemlerin ardından özel entegratörünüzün hesabınızı kapatması gerekir. Ardından canlı tanım formunu yüklemeniz gerekir. (Bu zaman zarfında işlemlerin mümkün olduğunca çabuk yapılması gerekir zira GİB Portal'ın otomatik olarak açılması söz konusudur.) Canlı tanım formunun yüklenmesinden sonra e-Fatura sistemine dahil olursunuz.

e-Fatura Hakkında Dikkatinizi Çekebilecek Yazılar

e-Arşiv Fatura Hakkında Dikkatinizi Çekebilecek Yazılar

e-İrsaliye Hakkında Dikkatinizi Çekebilecek Yazılar

Sorularınız İçin Sizi Arayalım

İYS API Versiyon 2.0 Güncelleme Duyurusu

 10 Temmuz 2020 Cuma

İleti Yönetim Sistemi A.Ş. API Ver. 2.0 Güncelleme Duyurusu yaptı. Yeni Api ek özellikler içeriyor.

Devamı

İleti Yönetim Sistemi (İYS) İş Ortağı Kimdir?

 9 Temmuz 2020 Perşembe

İYS İş Ortağı, İYS API lisansı kullanarak, kendi müşterilerine İYS entegrasyon hizmeti sunan iş ortaklarıdır.

Devamı

GİB'den e-Defter ve e-Belge Sistemleri ile İlgili Duyuru

 9 Temmuz 2020 Perşembe

GİB'den e-Defter ve e-Belge Sistemleri ile İlgili Duyuru

Devamı

İYS Başvurusu İçin Gerekli Belgeler Nelerdir?

 8 Temmuz 2020 Çarşamba

iys.org.tr'de bulunan başvuru formunu doldurarak, gerekli bilgi ve belgeleri iletmeniz gerekmektedir.

Devamı

Ticari Elektronik İleti Nedir?

 7 Temmuz 2020 Salı

Ticari Elektronik İletilerin içeriği nasıl olmalıdır? Ticari Elektronik İletilerde alıcı onayı/izni şartı

Devamı

Ticari Elektronik İletilerde "Onay" Alma Şartları Nelerdir?

 6 Temmuz 2020 Pazartesi

Ticari elektronik iletilerde onay, yazılı olarak veya her türlü elektronik iletişim aracıyla alınabilir.

Devamı

Ticari Elektronik İletilerin İçeriği Nasıl Olmalıdır?

 4 Temmuz 2020 Cumartesi

Ticari elektronik iletilerin içeriği, alıcıdan alınan onaya uygun olması gerekmektedir.

Devamı

GİB'den e-Arşiv Fatura Hakkında Duyuru!

 3 Temmuz 2020 Cuma

1 Temmuz tarihi itibariyle e-belge uygulamalarına dahil olan mükelleflerce, 30 Haziran 2020 tarihine ...

Devamı

Toplu Mail Yasaklanıyor Mu? Son Gün 1 Eylül

 2 Temmuz 2020 Perşembe

Toplu mail ve sms gönderimlerinde yeni dönem! son tarih 1 Eylül 2020 itibari ile İYS devreye giriyor.

Devamı

e-İrsaliye, 30 Temmuz'a Kadar Kağıt Ortamında Düzenlenebilir

 29 Haziran 2020 Pazartesi

e-İrsaliye uygulamasına ilk kez dahil olanlar, 30 Temmuz'a kadar kağıt e-İrsaliye düzenleyebilir ve alabilirler.

Devamı

İYS'de Şikayet Süreci Nasıl İşliyor?

 29 Haziran 2020 Pazartesi

Alıcılar, ticari elektronik ileti almayı reddettikleri bir Hizmet Sağlayıcı'dan ileti almaya devam ederlerse şikayet... 

Devamı

İYS'de Onay Gerektirmeyen İletiler Nelerdir?

 26 Haziran 2020 Cuma

Müşterilerle kargo takip, abonelik, borç durum vb. bilgi paylaşımlarında, önceden onay olma zorunluluğu yoktur.

Devamı

Hizmet Sağlayıcılar İYS'ni Nasıl Kullanacak?

 26 Haziran 2020 Cuma

Hizmet Sağlayıcılar, alıcılardan onaylarını İYS vasıtasıyla alabilir. İYS'de saklanır ve ispat yükümlülüğü İYS'ye aittir.

Devamı

İYS'den Muaf Olan Kurumlar

 26 Haziran 2020 Cuma

İYS (İleti Yönetim Sistemi)'nden muaf olan üniversiteler ve diğer özel eğitim ve öğretim kurumlarının hangileridir?

Devamı

Özel Entegratör Değişikliği Nasıl Yapılır?

 25 Haziran 2020 Perşembe

e-Fatura mükellefleri isterlerse kullandıkları yöntemi veya Özel Entegratörlerini değiştirebilirler.

Devamı

İleti Yönetim Sistemi (İYS) Fiyatları Açıklandı!

 23 Haziran 2020 Salı

Hizmet Sağlayıcılar için İleti Yönetim Sistemi (İYS) hizmetleri ve fiyatları açıklandı. İleti ve İleti+ 2 seçenek var..

Devamı

İleti Yönetim Sistemi (İYS) Temel Hizmetlerin İçeriği Nedir?

 23 Haziran 2020 Salı

İYS başvurusu onaylanmış Hizmet Sağlayıcılar, temel hizmetlerden ücretsiz olarak yararlanabilirler.

Devamı

e-İrsaliye Düzenlememe Cezası 2020

 13 Haziran 2020 Cumartesi

e-İrsaliye düzenlemeyen mükelleflere yıllık 180 bin TL'ye kadar ceza kesilebilecek.

Devamı
WhatsApp