Defter Beyan Sistemi Nedir? Başvuru Nasıl Yapılır?

Serbest meslek erbabı, işletme hesabı esasına uygun olarak defter tutan mükelleflerle, basit usule uyan yükümlülerin kayıtlarının dijital ortamda tutulması, defter tutmak zorunda olanların defterlerinin elektronik ortamda hazırlanması ve saklanması, vergi beyannamesi, bildirim ve dilekçelerin elektronik ortamda verilmesi ile e-belge düzenlenebilmesi amacıyla kurulan sisteme defter beyan sistemi denir.

Defter beyan sistemi 17.12.2017 tarihinde yayımlanan 486 Sıra Numaralı VUK Genel Tebliği ile yürürlüğe girmiştir.

Defter beyan sistemini kullanmak zorunda olan mükelleflerin, sistemi kullanmaya başlayacakları takvim yılından önceki ayın son gününe kadar, www.defterbeyan.gov.tr adresinden ya da bağlı oldukları vergi dairesi vasıtasıyla başvurularını yapmaları gerekmektedir.

Defter beyan sistemini kullanmak zorunlu mu?

Basit usule tabi mükelleflerle, serbest meslek erbapları 1 Ocak 2018'den sonra, diğer mükellefler ise 1 Ocak 2019 tarihinden itibaren defter beyan sistemini kullanmaları zorunlu hale geldi.

Defter beyan sistemine nasıl giriş yapılır?

Defter beyan sistemine Kimlik Numarası (TCKN) ve şifre bilgileri ya da kullanıcı kodu ile www.defterbeyan.gov.tr adresinden giriş yapılabilir.

DEFTER BEYAN SİSTEMİNE GİRİŞ YAPMAK İÇİN TIKLAYIN

Defter beyan sistemini kullanmak için kullanıcı kodu ve şifre nasıl alınır?

Mükellef ya da yetkilendirdiği kişi, bağlı bulunduğu vergi dairesine başvuru yaparak şifre temin edebilir.

Mükellef, meslek mensubu veya meslek odası tarafından kullanıcı kodu ve şifre teminine yönelik olarak gerçekleştirilen başvuruların değerlendirilmesinde, 340 Sıra No.lu VUK Genel Tebliği ile elektronik beyanname sistemiyle alakalı ilgili diğer mevzuat dikkate alınır.

Defter beyan sisteminde neler yapılabilir?

Gelir ve giderler elektronik ortamda kaydedilebilir, defterler elektronik ortamda oluşturulabilir, saklanabilir ve beyannameler hazırlanarak onaylanabilir. Ayrıca sistem üzerinden e-fatura, e-serbest meslek makbuzu gibi belgeler elektronik ortamda düzenlenebilir.

Defter beyan sistemi üzerinde hangi defterler tutulabilir?

  • İşletme defteri
  • Serbest meslek kazanç defteri
  • Envanter defteri
  • Çiftçi işletme defteri
  • Amortisman defteri
  • Damga vergisi defteri
  • Ambar defteri
  • Bitim işleri defteri

DEFTER BEYAN SİSTEMİ ÜZERİNDEN HANGİ BEYANNAMELER GÖNDERİLİR?

Serbest meslek erbapları;

  • Yıllık Gelir Vergisi Beyannamesi
  • Katma Değer Vergisi (KDV) Beyannamesi
  • Geçici Vergi Beyannamesi
  • Muhtasar Beyannamesi
  • Prim Hizmet Beyannamesi
  • Damga Vergisi Beyannamesi

Basit usule tabi mükellefler ;

  • Yıllık Gelir Vergisi Beyannamesi
  • Muhtasar Beyannamesi
  • Prim Hizmet Beyannamesi
  • KDV Beyannamesi (Katma değer vergisi mükellefiyeti olanlar)

Defter beyan sistemini kimler kullanabilir?

  • Serbest meslek kazancı elde eden mükellefler
  • Basit usule tabi olan mükellefler
  • İşletme hesabı esasına göre defter tutan mükellefler

Defter beyan sistemini kullanan mükelleflerin defterlerini noterden tasdik ettirmeleri gerekir mi?

Hayır. Sistemi kullanan mükellefler, defterlerini elektronik ortamda hazırlayacakları için noter tasdiki söz konusu değildir.

Sistemde tutulan kayıtlar, ilgili kurum ve kuruluşlara nasıl ibraz edilir?

Kayıtlarının ibrazı istenen mükellefler; kayıt talebinde bulunan birimle, ibrazı istenen bilgileri, talep yazısının bir örneği ile beraber ibraz müddetinin sonundan 10 gün önce, bağlı bulunduğu vergi dairesi vasıtasıyla GİB'e bildirmek zorundadır.

Defter beyan sisteminde tutulan kayıtlar nasıl saklanmaktadır?

Defter beyan sistemi üzerinde tutulan kayıtların saklanma sorumluluğu Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB)'na aittir.

Defter beyan sisteminin avantajları nelerdir?

  • Herhangi bir muhasebe yazılımına gerek duymadan internetin olduğu her yerden ticari ve vergisel işlemleri elektronik ortamda kayıt altına alabilirsiniz.
  • Defter tasdikine ihtiyaç duymazsınız.
  • Defterlerin saklanması için harcanan maliyetlerden kurtulursunuz.
  • Fatura ve makbuz gibi evrakların e-belge olarak düzenlenebilmesi sayesinde bürokratik işlemler ve uyum maliyetleri azalır.
  • Kırtasiyeciliği azaltır.
  • Kayıt dışı ekonominin önüne geçilir.

Ticari Elektronik İletilerde "Onay" Alma Şartları Nelerdir?

 6 Temmuz 2020 Pazartesi

Ticari elektronik iletilerde onay, yazılı olarak veya her türlü elektronik iletişim aracıyla alınabilir.

Devamı

Ticari Elektronik İletilerin İçeriği Nasıl Olmalıdır?

 4 Temmuz 2020 Cumartesi

Ticari elektronik iletilerin içeriği, alıcıdan alınan onaya uygun olması gerekmektedir.

Devamı

GİB'den e-Arşiv Fatura Hakkında Duyuru!

 3 Temmuz 2020 Cuma

1 Temmuz tarihi itibariyle e-belge uygulamalarına dahil olan mükelleflerce, 30 Haziran 2020 tarihine ...

Devamı

Toplu Mail Yasaklanıyor Mu? Son Gün 1 Eylül

 2 Temmuz 2020 Perşembe

Toplu mail ve sms gönderimlerinde yeni dönem! son tarih 1 Eylül 2020 itibari ile İYS devreye giriyor.

Devamı

e-İrsaliye, 30 Temmuz'a Kadar Kağıt Ortamında Düzenlenebilir

 29 Haziran 2020 Pazartesi

e-İrsaliye uygulamasına ilk kez dahil olanlar, 30 Temmuz'a kadar kağıt e-İrsaliye düzenleyebilir ve alabilirler.

Devamı

İYS'de Şikayet Süreci Nasıl İşliyor?

 29 Haziran 2020 Pazartesi

Alıcılar, ticari elektronik ileti almayı reddettikleri bir Hizmet Sağlayıcı'dan ileti almaya devam ederlerse şikayet... 

Devamı

İYS'de Onay Gerektirmeyen İletiler Nelerdir?

 26 Haziran 2020 Cuma

Müşterilerle kargo takip, abonelik, borç durum vb. bilgi paylaşımlarında, önceden onay olma zorunluluğu yoktur.

Devamı

Hizmet Sağlayıcılar İYS'ni Nasıl Kullanacak?

 26 Haziran 2020 Cuma

Hizmet Sağlayıcılar, alıcılardan onaylarını İYS vasıtasıyla alabilir. İYS'de saklanır ve ispat yükümlülüğü İYS'ye aittir.

Devamı

İYS'den Muaf Olan Kurumlar

 26 Haziran 2020 Cuma

İYS (İleti Yönetim Sistemi)'nden muaf olan üniversiteler ve diğer özel eğitim ve öğretim kurumlarının hangileridir?

Devamı

Özel Entegratör Değişikliği Nasıl Yapılır?

 25 Haziran 2020 Perşembe

e-Fatura mükellefleri isterlerse kullandıkları yöntemi veya Özel Entegratörlerini değiştirebilirler.

Devamı

İleti Yönetim Sistemi (İYS) Fiyatları Açıklandı!

 23 Haziran 2020 Salı

Hizmet Sağlayıcılar için İleti Yönetim Sistemi (İYS) hizmetleri ve fiyatları açıklandı. İleti ve İleti+ 2 seçenek var..

Devamı

İleti Yönetim Sistemi (İYS) Temel Hizmetlerin İçeriği Nedir?

 23 Haziran 2020 Salı

İYS başvurusu onaylanmış Hizmet Sağlayıcılar, temel hizmetlerden ücretsiz olarak yararlanabilirler.

Devamı

e-İrsaliye Düzenlememe Cezası 2020

 13 Haziran 2020 Cumartesi

e-İrsaliye düzenlemeyen mükelleflere yıllık 180 bin TL'ye kadar ceza kesilebilecek.

Devamı

Gib e-İrsaliye Duyurusu Hakkında Son Durum

 12 Haziran 2020 Cuma

Gib e-İrsaliye Duyurusu Hakkında Son Durum Nedir? Beklenen Erteleme GİB Tarafından Yapılacak mı?

Devamı

E-İrsaliye Düzenlerken Dikkat Edilmesi Gerekenler

 12 Haziran 2020 Cuma

E-İrsaliye nasıl düzenlenir, E-İrsaliye ne zaman düzenlenir, E-İrsaliye'de yer alması gereken bilgiler nelerdir?

Devamı

e-Fatura, e-Arşiv, e-İrsaliye, e-MM İçin Son Tarih 1 Temmuz 2020

 10 Haziran 2020 Çarşamba

e-Fatura, e-Arşiv, e-İrsaliye, e-Müstahsil Makbuzu ve e-Bilet mükellefleri için son geçiş tarihi 1 Temmuz 2020.

Devamı

Matbudan Dönüştürülen e-İrsaliye

 10 Haziran 2020 Çarşamba

e-İrsaliyenin teknik nedenlerle ya da fiili teslimat miktarının öngörülememesi durumunda e-İrsaliyeleri kağıt olarak..

Devamı

E-İrsaliye Başvuru! E-İrsaliye Giriş

 10 Haziran 2020 Çarşamba

E-İrsaliye başvuru sürecinde izlemeniz gereken tüm adımları en basit anlatımıyla bu yazımızda bulabilirsiniz.

Devamı
WhatsApp