Veri Madenciliği Nedir? Amacı ve Kullanım Alanları Nedir?

Veri Madenciliği Nedir? Amacı ve Kullanım Alanları Nedir?

Veri Madenciliği Nedir?

İngilizce "data mining" anlamına gelen veri madenciliği, büyük verinin veri madenciliği teknikleri ile modellenmesi ve karar destek sistemlerinin geliştirilmesine denir.

Gartner'a göre veri madenciliği; istatistik ve matematik tekniklerle birlikte ilişki tanıma teknolojilerini kullanarak, depolama ortamlarında saklanmış bulunan veri yığınlarının elenmesi ile anlamlı yeni ilişki ve eğilimlerin keşfedilmesi sürecidir.

"Veri yığınları tek başlarına bir anlam ifade etmez. Bu veriler belirli bir amaç doğrultusunda işlendiği zaman bir anlam ifade etmeye başlar."

Veri madenciliğinde, veri ambarında tutulan büyük veri (big data), otomatik veya yarı otomatik yöntemlerle işlenerek anlamlı verilere dönüştürülür. Veri madenciliği, etkin veri toplama, depolama ve yorumlamaya dayanmaktadır.

Veri madenciliği sayesinde etkin satış ve pazarlama stratejileri formüle edilebilir. Daha net promosyon aktiviteleri hedeflenebilir, yeni pazarlar keşfedilebilir ve pazarda daha güçlü bir şekilde rekabet edilebilir.

Veri madenciliği işlemleri nelerdir?

  • Veri toplama ve güvenliğini sağlama
  • Veri temizleme (smoothing)
  • Veri birleştirme (damy-optimization)
  • Veri indirgeme
  • Veri dönüştürme (normalization)
  • Veri madenciliği algoritmaları uygulama (kümeleme, sınıflandırma, karar destek ağaçları)
  • Sonuçları yazılım dillerinde test ve eğitim aşamasına sokma (R, Python, Java - Makine öğrenmesine giriş)
  • Son olarak da sonuçların değerlendirilmesi ve sunumu

Veri madenciliğinin kullanım alanları nelerdir?

Veri madenciliğinin en çok kullanıldığı alanlar aşağıdaki şekilde sıralanabilir:

  • Endüstri
  • Eğitim
  • Sağlık
  • Bilim
  • Mühendislik
  • Pazarlama
  • Bankacılık
  • Sigorta
  • Telekomünikasyon
  • e-Ticaret
  • Perakende
  • Lojistik
  • Borsa
  • Suç soruşturması

Veri madenciliğinin amacı nedir?

  • Müşteri segmentlerini ve tercihlerini anlamak
  • Müşteri memnuniyetini artırmak
  • Müşteri kaybını önlemek
  • Müşteri bağlılığını artırmak
  • Yeni müşteriler edinmek
  • Çapraz satışı ve ek satışı geliştirmek
  • Operasyonel performansın takip edilmesi
  • Bir ürün veya hizmetle ilgili olarak kampanya programından tutunda hedef kitlenin seçimi, hangi kanallardan sunulacağına kadar tüm sürecin belirlenmesinde veri madenciliğinden faydalanılabilir.
  • Teknik kaynakların en elverişli biçimde kullanılmasını sağlamak
  • Olası risklerin tespit edilmesi
  • Dolandırıcılık olaylarının tespitinde kullanılabilir.

Veri madenciliğinin avantajları nelerdir?

Veri madenciliği sayesinde, müşterilerin satın alma alışkanlıkları tespit edilerek bu doğrultuda stratejiler geliştirilir. Mevcut müşteri ve müşteri adaylarının yaşı, eğitimi, cinsiyeti, konumu vs. gibi bilgilerin analiz edilmesiyle satış tahminleri ve pazar çözümlemeleri, sektöre bir çok fayda sağlar. Bu sayede olası riskler azaltılarak, yeni fırsatların yakalamasına imkan tanır.

mysoft-e-belge-kampanyalarımızı-simdi-inceleyin

Deepfake Nedir? Nasıl Kullanılır? Deepfake Kullanmak Suç Mu?

 1 Mart 2024 Cuma

Dijital çağın tehlikesi olarak nitelendirilen deepfake, derin kurgu veya derin sahte anlamındadır.

Devamı

2024 Asgari Ücret Ne Kadar? Asgari Ücretin İşverene Maliyeti Nedir?

 27 Aralık 2023 Çarşamba

Asgari ücret işçi, işveren ve hükümet temsilcilerinden oluşan Asgari Ücret Tespit Komisyonu tarafından belirleniyor.

Devamı

e-Faturada Karekod Zorunlu Mu? e-Arşiv Faturada Karekod Zorunluluğu Nedir?

 10 Eylül 2023 Pazar

e-Fatura, e-Arşiv Fatura vb. elektronik belgelerde "Karekod" bulunması zorunlu oldu.

Devamı

Mal ve Hizmetlerde Uygulanacak KDV Oranları Arttırıldı

 7 Temmuz 2023 Cuma

7 Temmuz 2023 tarihli resmi gazete ile Mal ve Hizmetlerde Uygulanacak KDV Oranları Arttırıldı

Devamı

Beyanname Verilme ve Ödeme Süreleri İle Form Ba-Bs Verilme ve E-Defter ve Beratların Yüklenme Süreleri Uzatıldı

 30 Mart 2023 Perşembe

Beyannamelerin Verme Ödeme, "Form Ba-Bs" Bildirimlerinin Verilme ve e-Defter Beratların yüklenme süreleri uzatıldı.

Devamı

GİB'den e-Defter, e-Arşiv Fatura Hakkında Duyuru!

 26 Mart 2023 Pazar

1 Temmuz tarihi itibariyle e-belge uygulamalarına dahil olan mükelleflerce, 30 Haziran 2020 tarihine ...

Devamı

Şahıs Şirketi Nedir? Nasıl Kurulur? Şahıs Şirketi Açma Maliyeti 2024

 21 Mart 2023 Salı

e-Devlet üzerinden şahıs şirketi kuruluş işlemlerinizi online olarak gerçekleştirebilirsiniz.

Devamı

e-Fatura ve e-Arşiv Fatura Kullanım Rekoru Kırdı!

 17 Mart 2023 Cuma

Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından uygulamaya konan elektronik uygulamalar kullanım rekoru kırdı.

Devamı

e-İrsaliyede Karekod Zorunlu Mu? İnternetten Mal ve Hizmet Satışı Yapanlarda Karekod Zorunluluğu

 20 Şubat 2023 Pazartesi

e-İrsaliye Karekod zorunlu mu? İnternet üzerinden mal ve hizmet satışı yapanlar için e-İrsaliye Karekodu zorunluluğu nedir?

Devamı
WhatsApp